Gratis onafhankelijk inzicht in energieverbruik voor
particulieren met een slimme meter

De schoonste en goedkoopste energie is de energie die we niet verbruiken. Om goed in beeld te krijgen waar de besparingskansen liggen is helder inzicht in energie heel belangrijk. Wij maken het voor u heel gemakkelijk, de enige vereiste is een slimme meter!

Gratis perfect inzicht in uw verbruik!

Laatste nieuws
Start website Triada-EnergieZien.nl

Met de introductie van EnergieZien biedt Triada huurders weer een nieuwe service. Inzicht in energie is nu nog nieuw, maar straks vindt iedereen dit heel gewoon. Als u huurder bent van Triada en u hebt een slimme meter, dan kunt u mee gaan doen met EnergieZien.

Triada helpt

 

1.  Moet ik mijn netwerkbeheerder betalen voor het leveren van meetgegevens? 

2.  Hoe lang duurt het voordat ik mijn gegevens kan inzien? 

3.  Ik kan wel inloggen, maar ik zie geen verbruiksgegevens in mijn grafieken. Ben ik iets vergeten?  

4.  Er vallen gaten in mijn grafieken. Hoe kan dat?

5.  Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

6.  Kan ik met mijn Oxxio meter meedoen?

7. Hoe vul ik mijn tarieven in?

8. Wat betekent de zwarte lijn in de gasgrafiek? 

10. Ik zie geen gegevens van mijn gasverbruik, hoe kan dat?

11. Waarom wordt mijn aanvraag niet goedgekeurd door de netbeheerder?

 


 

Moet ik mijn netwerkbeheerder betalen voor het leveren van meetgegevens?

"Gaat mijn netwerkbeheerder kosten in rekening brengen voor het doorgeven van de gegevens voor de overzichten die u mij kan leveren?"

De meetgegevens kunnen wij met uw toestemming opvragen bij de netbeheerder. Voor de levering ervan worden geen kosten bij u in rekening worden gebracht.

 


 

Hoe lang duurt het voordat ik mijn gegevens kan inzien?

"Ik heb me net ingeschreven. Kunt u mij aangeven hoe lang het duurt voordat ik iets te zien krijg?"

Voordat uw gegevens beschikbaar zijn in de portal EnergieZien moet u een aantal stappen doorlopen. De belangrijkste stappen zijn: 

Stap 1

U gaat naar de site www.triada-energiezien.nl/inschrijven. Hier krijgt u de vraag om uw verificatie in te vullen en uw postcode en huisnummer. Aan het begin van deze brief vindt u bij het kopje onderwerp uw persoonlijke verificatiecode. Nadat u de verificatiecode heeft ingevuld komt het inschrijfformulier in beeld. Al uw gegevens zijn door Triada al ingevuld. Controleer uw gegevens en pas ze waar nodig aan. Nadat u het formulier heeft gecontroleerd ontvangt u een mail, waar uw persoonlijke account mee geactiveerd kan worden. Met het activeren van uw account geeft u toestemming aan Triada om gebruik te maken van de data voor inzicht en onderzoek.

Stap 2

U ontvangt van ons een mail met een link waar u op moet klikken om uw account te activeren. U kunt daarna inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord. Vanaf dat moment worden er meetdata van u opgevraagd bij uw netbeheerder. Nadat de meetdata binnen zijn kan het monitoren beginnen. Het duurt ongeveer tien dagen voordat we uw meetdata binnen krijgen. EnergieZien regelt dat uw data worden aangevraagd bij de netbeheerder. U ontvangt een mail wanneer de eerste data binnen zijn. Met het activeren van uw account geeft u toestemming aan Triada om gebruik te maken van geanonimiseerde energiegegevens. 

 


  

Ik kan wel inloggen, maar ik zie geen verbruiksgegevens in mijn grafieken. Ben ik iets vergeten?

"Geachte heer / mevrouw, 
Volgens de contractgegevens is alles in orde, maar ik kan op de website nog geen meetdata terugvinden. Is dit een kwestie van geduld?"

Waarschijnlijk ligt onze aanvraag voor levering van uw verbruiksgegevens bij uw netbeheerder. Wij hebben geen invloed op dit proces. Het gebeurt echter dat het langer dan 5 dagen duurt voordat de levering op gang komt. In dat geval is het raadzaam om contact op te nemen met uw netbeheerder om uw situatie uit te leggen. 

 


 

Er vallen gaten in mijn grafieken. Hoe kan dat?

"Er vallen gaten in mijn grafieken. Worden de ontbrekende gegevens later geleverd?"

Wij laten de gegevens zien die wij van de netbeheerder krijgen. Meestal worden gegevens met 1 dag vertraging aangeleverd. Als er gaten vallen in uw verbruiksgegevens zullen we deze tot 10 dagen na het moment van de ontbrekende gegevens opnieuw opvragen bij de netbeheerder. Daarna kan dat niet meer. Als er dan nog steeds gegevens ontbreken, kunnen we daar niets meer aan veranderen.

 

 


 

Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

"Hoe kom ik er achter of ik een slimme meter heb die geschikt is voor SlimmemeterPortal.nl?"

De simpelste weg is door uw netbeheerder te bellen en te vragen of er bij u een slimme meter hangt. Als u niet weet wie uw netbeheerder is dan kunt u dit vinden op www.eancodeboek.nl. Er zijn meters geïnstalleerd die niet aan de huidige standaard voor slimme meters voldoen. Deze kunnen niet op afstand uitgelezen worden. Op de volgende pagina vindt u een lijst welke meters dat zijn.

 


 

Kan ik met mijn Oxxio meter meedoen?

"Ik heb een Oxxio meter, is die geschikt voor EnergieZien?"

Oxxio meters zijn niet geschikt voor EnergieZien. Oxxio is geen netbeheerder maar heeft wel een tijd lang meters geleverd. Al deze meters zullen in de loop der tijd worden vervangen door uw netbeheerder. Deze meters kunnen niet worden uitgelezen door uw netbeheerder.


 

 Hoe vul ik mijn tarieven in?

"Ik probeer mijn tarieven in te vullen maar ik krijg een foutmelding. Wat gaat er mis?"

De tarieven moeten ingevuld worden volgens een bepaalde standaard. Een voorbeeld van een goed ingevuld tarief is: 0,2330.


 

 Wat betekent de zwarte lijn in mijn gasgrafiek?

"Ik zie een zwarte lijn door mijn gasgrafiek, mag ik vragen wat deze lijn betekent?"

De zwarte lijn is een temperatuurlijn. Deze lijn geeft de gemiddelde temperatuur weer van de betreffende periode, gemeten vanaf het dichtstbijzijnde weerstation.


 

 Ik zie geen gegevens van mijn gasverbruik, hoe kan dat?

"Ik heb wel gegevens over mijn elektriciteitsverbruik maar niet over mijn gasverbruik. Gaat er ergens iets mis?"

Er kan een aantal zaken oorzaken zijn voor het missen van gasgegevens. 1. Er is wel een slimme elektriciteitsmeter maar geen slimme gasmeter. U kunt die dan eventueel nog aanvragen, anders kunnen we geen inzicht geven. 2. Er is geen juiste EAN-code ingevoerd. Controleert u alstublieft de EAN code die op de factuur van de energieleverancier staat. Als deze code afwijkt, kunt u dit via het contactformulier aan ons doorgeven. 3. U hebt twee verschillende netbeheerders. Het wil nog wel eens voor komen dat de communicatie tussen deze netbeheerders niet soepel gaat. Aan te raden is om contact op te nemen met uw netbeheerder voor elektriciteit en daar het probleem uit te leggen.


 

 Waarom wordt mijn aanvraag niet goedgekeurd door de netbeheerder?

"Ik heb alle stappen doorlopen in het aanmeldingsproces maar mijn aanvraag wordt niet goedgekeurd door de netbeheerder. Wat is de reden hiervoor?"

De meest voorkomende reden is dat de aanvraag niet wordt goedgekeurd omdat er geen slimme meter is geïnstalleerd. U kunt zelf controleren of u een slimme meter hebt door op de website van uw netbeheerder te kijken of contact op te nemen met uw netbeheerder. Het is ook mogelijk dat u een verkeerde EAN-code hebt ingevuld, controleert u alstublieft de EAN-code die op de factuur van de energieleverancier staat.